À propos de LakayInfo

LakayInfo est un média d'information numérique dédié à l'actualité haïtienne et internationale. Notre mission est d'informer, d'éduquer et de connecter les communautés haïtiennes à travers le monde en proposant une information fiable, vérifiée et accessible à tous.

Nous couvrons une large gamme de sujets, notamment la politique, l'économie, la société, la culture, le sport, les technologies et les grands événements qui façonnent l'actualité en Haïti et au sein de la diaspora.

Attaché aux principes du journalisme professionnel, LakayInfo privilégie la rigueur, l'indépendance éditoriale et le respect des faits. Notre ambition est de devenir une référence médiatique pour tous ceux qui souhaitent comprendre les enjeux d'aujourd'hui et suivre l'évolution d'Haïti dans le monde.

LakayInfo – L'information au cœur de notre communauté.

25 juin 2026

Parents êtes-vous déjà prêts pour la rentrée des classes fixée au lundi 9 septembre prochain ?

4 min de lecture

Chaque année, c’est la monotonie de ce tambour qui fait toujours la danse entre le Ministère de l’Education Nationale et la Maison d’édition Henri Deschamps.

Les manuels scolaires subventionnés par l’Etat haïtien via le Ministère de l’Education Nationale et de la Formation Professionnelle (MENFP) à la Maison d’édition Henri Deschamps ne sont jamais disponibles avant la rentrée des classes.

Le premier versement de 80% promis par le Ministre Pierre Josué Agenor Cadet aux éditeurs n’est toujours pas encore effectif malheureusement. Le retard serait imputable à un petit problème de blocage des dossiers, au niveau de la Commission Nationale des Marchés Publics disait-il.

900,000 manuels scolaires subventionnés et 367,000 manuels en dotation sur le marché jusqu’à cette présente minute zéro ouvrage sur le marché. Cependant, comme les éditeurs de la Maison Henri Deschamps, Livret Methodiste, l’ Édition Pédagogie, Nouvelle S.A, C3 groupe S.A, Edition Canapé-Vert ont eu de bon commerce avec l’Etat haitien, pourquoi ne pas trouver un arrangement pour livrer les livres aux parents et écoles à temps. Si cette démarche n’est jamais envisagée par les éditeurs; il est fort possible qu’il y ait anguille sous roche, pour ne pas dire de la magouille pure et simple.

En effet ce sont des questions qui méritent bien d’être posées car pourquoi chaque année la rentrée scolaire s’effectue sur fond de crise.On sent de plus en plus que cette fameuse question de subvention n’est qu’un leurre,une autre façon assez subtile de quelques entreprises privées pour se faire encore plus d’argent.Ce retard enregistré chaque année est un retard complice et volontaire.

Aucun parent soucieux de l’éducation de ses enfants ne va attendre la veille de la rentrée des classes pour se procurer des manuels scolaires.

Alors ils se sacrifient pour acheter ces manuels aux prix réguliers tandis que l’état s’enorgueillit d’avoir conclu un accord de subvention avec la Maison Deschamps.

A qui donc profite réellement cette subvention?

Alors que la Maison Deschamps dit attendre de l’état haïtien l’exécution des obligations afin de mettre en vente les ouvrages subventionnés elle continue cependant à écouler tous ces manuels à leurs prix réguliers.Il n’y a donc aucune perte de leur côté, c’est une affaire de tout pour et par la Maison Deschamps.

L’année dernière le gouvernement disposait de 780 millions de gourdes pour un total de 2.351121 manuels scolaires en subvention mais pour quel résultat ?

Cette année le montant est fixé à 700 millions de gourdes pour un total de 990 milles manuels en subvention qui jusqu’à présent ne sont pas encore disponibles.370.000 autres manuels en pseudo dotation car les écoles nationales ou communales n’ont encore rien reçu.

Posez vous alors la question: à qui profite réellement cette affaire de subvention ?

Dans nos petites enquêtes,on a découvert que cette mise en scène commence d’abord par une orientation.

1-La Maison Deschamps a des délégués pédagogiques sur le terrain qui travaillent avec les directeurs et directrices d’écoles pour les obliger à mettre les manuels de Deschamps sur les listes.

2-Ils ont des délégués commerciaux pour traiter directement la question des commandes avec les directions d’écoles.

3-La Maison Deschamps envoie des catalogues aux écoles pour leur faire part des prix réguliers et des prix de subvention des manuels qu’elle fixe elle-même.

4-Presque tous les manuels subventionnés sont non seulement de nouvelles éditions mais ils figurent tous sur les listes des enfants.

5-C’est la Maison Deschamps qui planifie la distribution et la vente des ouvrages à travers ces relais dans les 10 départements du pays.

6-On ne peut en aucun cas parler de dotation car la majorité des écoles nationales se plaignent de n’avoir reçu aucun ouvrage.

Tout ça pour vous dire que ce n’est que du business et cette question du retard de la subvention n’est autre qu’un fin calcul.

BLAISE Robelto Flanky

LAKAYI-NFO

À propos de l’auteur

Voir plus

108 réflexions sur «Parents êtes-vous déjà prêts pour la rentrée des classes fixée au lundi 9 septembre prochain ?»

  1. На странице также можно использовать направление как отдельное описание услуги: нарколог на дом в — экстренная помощь при алкогольной и наркотической зависимости. В Балашихе такая помощь востребована при алкогольной интоксикации, запое, похмелье, абстиненции, наркотической ломке, тревожных симптомах и необходимости быстро получить консультацию без поездки в клинику.
    Подробнее тут – vyzov-narkologa-na-dom-kruglosutochno-nedorogo

  2. Hi there, I discovered your web site by the use of
    Google whilst looking for a related subject, your site got here up,
    it appears good. I’ve bookmarked it in my google bookmarks.

    Hi there, simply changed into aware of your blog via Google, and found that it’s truly informative.
    I am going to watch out for brussels. I will be grateful in the event you
    continue this in future. Many other folks will likely be benefited out of your writing.
    Cheers!

  3. QQ88 là website tin tức tổng hợp cập nhật liên tục những thông tin mới nhất về thể thao, esports, công nghệ, giải trí và đời sống. Nội dung được chọn lọc kỹ lưỡng, giúp độc giả tiếp cận thông tin nhanh chóng và dễ dàng.

  4. Having read this I believed it was very informative. I appreciate you finding the time and effort to put this content together. I once again find myself spending a lot of time both reading and posting comments. But so what, it was still worthwhile.

  5. It is the best time to make some plans for the future and it’s time to be happy.
    I’ve read this post and if I could I wish to suggest you some interesting things or suggestions.
    Maybe you can write next articles referring to this article.
    I wish to read even more things about it!

  6. Oh my goodness! Incredible article dude! Thank you so much, However I am going through difficulties with your RSS. I don’t know the reason why I am unable to join it. Is there anybody else getting the same RSS issues? Anyone who knows the answer will you kindly respond? Thanx!!

  7. звоните круглосуточно по телефону горячей линии клиники: наши специалисты готовы оказать необходимую помощь в решении проблемы алкогольной зависимости.
    Получить больше информации – нарколог вывод из запоя

  8. After exploring a few of the blog articles on your web page, I seriously appreciate your way of blogging. I book-marked it to my bookmark website list and will be checking back in the near future. Take a look at my web site too and let me know how you feel.

  9. With havin so much written content do you ever run into any problems
    of plagorism or copyright infringement? My
    website has a lot of completely unique content I’ve either created myself
    or outsourced but it seems a lot of it is popping it up all over the web without my authorization. Do you
    know any methods to help protect against content from being ripped off?

    I’d definitely appreciate it.

  10. Hello! I could have sworn I’ve visited this blog before but after browsing through many of the articles I realized it’s new to me. Regardless, I’m certainly pleased I discovered it and I’ll be bookmarking it and checking back often.

  11. When I originally commented I clicked the « Notify me when new comments are added » checkbox and now each time
    a comment is added I get four e-mails with the same comment.
    Is there any way you can remove me from that service?
    Many thanks!

  12. I don’t know whether it’s just me or if perhaps everyone else experiencing issues with
    your site. It looks like some of the written text within your content are running off the screen. Can somebody else please comment
    and let me know if this is happening to them too? This may be a issue with my web browser
    because I’ve had this happen before. Thanks

  13. Hello There. I found your blog the use of msn. This is a very smartly written article.
    I will be sure to bookmark it and come back to learn more of
    your useful info. Thank you for the post. I’ll definitely comeback.

  14. I’m not sure where you’re getting your information, but good topic.
    I needs to spend some time learning more or understanding more.
    Thanks for magnificent info I was looking for this info for my mission.

  15. Hello there, I believe your web site could possibly be having internet browser compatibility issues. When I take a look at your site in Safari, it looks fine however when opening in I.E., it has some overlapping issues. I just wanted to give you a quick heads up! Other than that, wonderful blog.

  16. Hello! Do you use Twitter? I’d like to follow you if that would be ok.
    I’m absolutely enjoying your blog and look forward to new posts.

  17. Fantastic web site. Plenty of helpful information here.
    I’m sending it to several friends ans also sharing in delicious.

    And certainly, thanks on your effort!

  18. Nice post. I was checking continuously this blog
    and I am impressed! Extremely useful information particularly the last part :
    ) I care for such info a lot. I was seeking this
    particular info for a long time. Thank you and good luck.

  19. After checking out a few of the articles on your blog, I truly like your technique of writing a blog. I saved as a favorite it to my bookmark webpage list and will be checking back soon. Please visit my website too and let me know your opinion.

  20. Hey there! This is kind of off topic but I need some guidance from an established blog.
    Is it tough to set up your own blog? I’m not very techincal but I can figure
    things out pretty quick. I’m thinking about making my own but I’m not sure where to start.
    Do you have any tips or suggestions? With thanks

  21. Having read this I thought it was rather informative. I appreciate you taking the time and effort to put this short article together. I once again find myself personally spending way too much time both reading and leaving comments. But so what, it was still worth it!

  22. Right here is the right site for anybody who wishes to understand this topic. You understand so much its almost tough to argue with you (not that I really would want to…HaHa). You definitely put a new spin on a topic that has been discussed for ages. Excellent stuff, just wonderful.

  23. Hi, I do think this is an excellent site. I stumbledupon it 😉 I am going to revisit yet again since i have book-marked it. Money and freedom is the best way to change, may you be rich and continue to guide others.

  24. Unquestionably believe that which you said. Your favorite reason seemed to be on the web
    the simplest thing to be aware of. I say to you, I definitely get irked while people think about worries that they just don’t know about.
    You managed to hit the nail upon the top as well
    as defined out the whole thing without having side effect , people can take a signal.

    Will probably be back to get more. Thanks

  25. naturally like your web site however you need to take a look at the spelling on several of your posts. A number of them are rife with spelling problems and I find it very bothersome to tell the truth on the other hand I will surely come again again.

  26. This is really interesting, You’re a very skilled blogger. I’ve joined your feed and look forward to seeking more of your magnificent post. Also, I’ve shared your site in my social networks!

  27. I’m often to blogging and i really appreciate your content. The article has actually peaks my interest. I’m going to bookmark your web site and maintain checking for brand spanking new information.

  28. I’m often to blogging and i really appreciate your content. The article has actually peaks my interest. I’m going to bookmark your web site and maintain checking for brand spanking new information.

  29. Great blog right here! Additionally your site lots up fast!
    What web host are you the usage of? Can I get your associate hyperlink in your host?

    I want my web site loaded up as quickly as yours lol

  30. I admire how this blog promotes kindness and compassion towards ourselves and others We could all use a little more of that in our lives

  31. You have a way of making each of your readers feel seen and heard That’s a special quality that not all bloggers possess Thank you for creating a safe space for us

  32. My programmer is trying to convince me to move to .net from PHP.
    I have always disliked the idea because of the expenses. But he’s tryiong none the less.
    I’ve been using Movable-type on numerous websites for about a year and am concerned about switching to another platform.
    I have heard great things about blogengine.net. Is
    there a way I can import all my wordpress posts
    into it? Any help would be really appreciated!

  33. I have been surfing online more than 3 hours these days, but I
    never found any fascinating article like yours. It is pretty value enough for me.

    In my view, if all site owners and bloggers made excellent content as you probably did, the internet will likely be much more helpful
    than ever before.

  34. Woah! I’m really loving the template/theme of this blog. It’s
    simple, yet effective. A lot of times it’s challenging to get that « perfect balance » between usability and appearance.
    I must say you have done a very good job with this.
    Also, the blog loads super quick for me on Opera.
    Exceptional Blog!

Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *

Le point sur l’actualité